• Presence
  • Social video
  • Webdesign
  • Hosting
  • E-commerce
  • Webshop
  • Mobile App
  • Community
  • SEO
next
prev
A+ A A-

Social Forums / Fora

Forums (in Nederlands: "fora's") zijn samen met chatboxen de eerste platformen waarbij internet een sociale kant kreeg. Nooit eerder was het zo makkelijk om te kunnen discussieren met mensen die je nog nooit had ontmoet. Of het nu inhoudelijk gesprekken waren of oppervlakkig, alles was ineens mogelijk. Tegenwoordig worden de chatboxen en de forums van toen niet meer zoveel gebruikt. Dit komt met name door de ineffectiviteit van grote algemene ontmoetingsplekken. Men kiest steeds vaker voor platformen die direct gericht zijn op een niche. Ook zoekmachines als Google en Yahoo! verkiezen niche-omgevingen vaak boven massawebsites om te tonen binnen de zoekresultaten.

Social Forums is niets anders dan een term voor forums, discussiesites waarop men een vraag kan stellen of een stelling kan voorleggen aan de groep die het forum bezoekt. Nadat er geantwoord wordt ontstaat er een wisselwerking tussen de persoon die het topic (het onderwerp) gestart is en tussen de personen die er op gereageerd hebben. Vaak ontstaan er binnen een topic steeds kleinere nieuwe topics waardoor het aantal reacties en de hoogte van de socialiteit toeneemt. Wat een forum kenmerkt is dat alleen geregistreerde leden kunnen deelnemen. Daarnaast is het zo dat het laatst toegevoegde bericht (topic) bovenaan komt te staan. Zo blijft het forum actueel. Ook staat achter elk bericht de datum en welk lid het bericht geplaatst heeft. Bij uitgebreide forums heeft ook elk lid zijn eigen profiel en kan er gezien worden welke berichten elk lid zoal geschreven heeft.

Inmiddels worden forums minder gebruikt dan voorheen. Tegenwoordig hebben nieuwe social media zoals weblogs en communities voor veel mensen enkele rollen overgenomen die voorheen werden ingevuld door forums. Echter, forums zullen altijd voor een bepaalde doelgroep het meest interessant zijn.

Voorbeelden van social media forums

Een goed voorbeeld van een forum waar veel activiteit is, is het Fok! Forum. Dit forum bestaat al vanaf de 1e dag dat internet in opkomst was en wordt dagelijks door vele duizenden bezoekers gebruikt om nonsens en inhoud te bespreken. Fok! heeft een forum dat veel verschillende onderverdelingen heeft. Ook op het gebied van niches zijn er actieve fora te vinden, zoals het forum op Tweakers.net.

Social media forums en marketing

Fora kunnen ondanks het feit dat hun rol veelvuldig wordt overgenomen door weblogs en communities zeker van toegevoegde waarde zijn voor uw organisatie. Wat we steeds vaker zien is dat fora onderdeel gaan uitmaken van een compleet webconcept. Veel communities en weblogs hebben ook forummogelijkheden.

Fora zijn nog altijd een zeer waardevol kanaal om de issues binnen uw doelgroep te vinden en daarop in te spelen. Tevens bieden fora u de kans een deel van de customerservice over te laten aan het publiek. Als een forumbezoeker een bepaald probleem kan oplossen, dan hoeft u dat niet meer te doen. Het forum is dus een kanaal om de wensen, behoeftes en problemen van uw klantenkring te achterhalen en kan tevens een besparing op de klantenservice zijn.

Zorg altijd dat er op het forum ook medewerkers van uw organisatie actief zijn, maar ben zeer transparant en duidelijk over hun aanwezigheid. Het beste kunt u ze als moderator actief laten zijn, zodat iedereen de link kan leggen tussen uw bedrijf en de activiteiten van de medewerker.

Heeft u nog vragen of wil u meer informatie? Twijfel dan niet uw vraag te stellen en contact met ons op te nemen.