• Presence
  • Social video
  • Webdesign
  • Hosting
  • E-commerce
  • Webshop
  • Mobile App
  • Community
  • SEO
next
prev
A+ A A-

Social e-commerce

Social E-commerce is het online winkelen naar producten en daarbij gebruik makende van opties waarmee sociale doeleindes bereikt worden. Dat betekent in simpele taal dat men online winkelt naar een product en dat men er met andere personen over wil discussiëren. Vaak is men bang voor cognitieve dissonantie (het verschijnsel waarbij de klant vlak na het aanschaffen zijn aankoop al weer ongedaan wil maken. Ook wel “Een kat in de zak kopen”.) en men wilt toetsen binnen sociale kringen of de aankoop wel een goed idee is.

Social E-commerce voorziet in de behoefte om op eenvoudige wijze te kunnen communiceren met personen die ook interesse hebben in een product, of die zelfs al tot aankoop over zijn gegaan. Wanneer webwinkels hier op effectieve wijze gebruik van maken stimuleert dit de tijd die een website bezoeker op de website doorbrengt en daarnaast geeft het meer vertrouwen. Aan de andere kant worden de producten waar consumenten slechte ervaringen mee hebben negatief benadrukt, wat voor de webwinkeliers een slecht bijeffect is. Echter, op de lange termijn is het sowieso belangrijk om de juiste kwalitatieve producten te verkopen, dus deze ontwikkeling is alleen maar positief. Het dwingt de webwinkelier om beter met kwaliteit om te gaan. Het voordeel voor de webwinkelier is dat hij door deze opties aan te bieden meer websitebezoekers zal krijgen die elkaar naar de website uitnodigen. Dat scheelt dus investeringen in marketing.

In de toekomst zal het online winkelen naar verwachting steeds uitgebreider gaan worden. Social e-commerce zal vermoedelijk steeds transparanter worden en dit dwingt fabrikanten om de kwaliteit hoog te houden en de verwachting van de klant te doen uitkomen.

Voorbeelden van social e-commerce

Op internationaal gebied zijn er meer voorbeelden te noemen dan in Nederland wat betreft algemene massa websites waar het mogelijk is om op optimale wijze gebruik te maken van sociale opties rondom het winkelen online. Een van de grootste social e-commerce websites is yub.com (“buy” achterstevoren). Hier kunnen website gebruikers verschillende soorten producten kopen binnen veel verschillende categorieën en veel merken. Ook Amazon mag beschouwd worden als een social webshop. Kopers kunnen er recensies achterlaten en met elkaar in discussie gaan.

In Nederland zien we ook al verschillende social e-commerce toepassingen. Voorloper is zondermeer Bol.com, dat een grote verscheidenheid aan social e-commerce functionaliteiten heeft ontwikkeld zoals ook bij Amazon vaak te zien was. Daarnaast biedt Kijkshop.nl je de kans om middels MSN tijdens het zoeken naar producten te chatten met je vrienden om het betreffende product te bespreken. 

In maart 2010 kwam Hyves tevens op de markt met een betaalservice (samen met de Rabobank) waarmee je via Hyves snel geld kunt overmaken naar vrienden. De kans is groot dat dit later ook voor social e-commerce zal worden toegepast, waarmee je dus producten zult kunnen kopen en afrekenen binnen Hyves. Sommige netwerken zijn hier al zeer ver mee. Tot slot zijn er dan ook nog sites die compleet inspringen op de referentiekracht van de consument. Voorbeelden hiervan zijn sites als Zoover.nl en Reissitesvergelijken.nl.

Social e-commerce en marketing

De kansen voor social e-commerce voor marketingdoeleinden zijn duidelijk en krachtig. Aankopen worden door consumenten veelal gedaan op basis van de zogenaamde 'peer recommendations' oftewel, aanbevelingen vanuit hun omgeving of vanuit andere consumenten.

Social E-Commerce speelt hier slim op in door sociale media functionaliteiten aan te bieden waarmee de consument dergelijke referenties kan overbrengen en waarmee de organisatie kan zorgen dat de consument sowieso in aanraking komt met referenties vanuit andere consumenten. Enkele manieren om dit te bewerkstelligen zijn bijvoorbeeld:

  • Het chatten over producten binnen de webwinkel.
  • Het chatten met klantenservice medewerkers voor advies.
  • Het doorsturen van producten naar vrienden per e-mail.
  • Het toevoegen van tags (beschrijvende/toelichtende kenmerken) aan een product.
  • Reacties achterlaten op productpagina's.
  • Het kunnen waarderen van een product middels sterretjes of punten.
  • Het achterlaten van uitgebreide productreferenties.

Heeft u nog vragen of wil u meer informatie? Twijfel dan niet uw vraag te stellen en contact met ons op te nemen.

AndroidAppleGoogle Chromedrupal-iconfacebook-icoonideal icoonjoomla icoonLinkedInIconpaypak icon2xTwitter icoonwordpress-icoonYoutube-icoonPinterestFirefox World-logo-2BE3F2DB27-seeklogo.comopera dock icon by bubbon-d3az7iisafariexplorerservice icon magentosocial audioSocial Bookmarkingsocial communitysocial datingecommerce e-mailforumsSocial Media iconfoto-iconGame Center Icon-150x150video iconwebblog-iconwiki

   PANmedia

vaste-tarieven-button

 

 

Social media begrippen

  • Wisdom of the crowd
  • Het nieuwe werken
  • Virale/Viral marketing
  • Open Source
  • Web 2.0
  • Cloud Computing
  • Social media & zoekmachineoptimalisatie (SEO)
  • Social media & ROI
  • Webcare / Reputatiemanagement

contactbutton