• Presence
  • Social video
  • Webdesign
  • Hosting
  • E-commerce
  • Webshop
  • Mobile App
  • Community
  • SEO
next
prev
A+ A A-

Social Communities / Sociale Netwerken

Om de omschrijving compleet te maken is het belangrijk eerst het verschil tussen de twee te beschrijven. Social networks werken op basis van verbintenissen die zeer algemeen en niet themagebonden hoeven te zijn. Op sociale netwerken connect je bijvoorbeeld met een vriend die compleet andere interesses heeft dan jij. Social communities zijn altijd gebaseerd op basis van een gedeeld thema. De leden zijn dus aan elkaar gebonden door bijvoorbeeld een gedeelde interesse.

Grofweg zijn Social communities en sociale netwerken internetsites waar bezoekers zich kunnen registreren om een profiel van zichzelf aan te maken. Deze bezoekers kunnen vervolgens netwerken met de andere gebruikers en ze kunnen vaak gebruik maken van bepaalde opties die zijn toegespitst op het onderwerp van de website.

Een Social community is dus een omgeving waar website bezoekers met elkaar kunnen communiceren over een bepaald onderwerp wat voor hun vaak belangrijk is. Personen die erg actief zijn op social communities gebruiken dit vaak als verlengstuk op hun hobby, passie of sociaal leven. Deze websites worden niet gebruikt als vervanging zoals vaak verwacht wordt, maar als uitbreiding. Communities zijn daarom vaak intensiever in gebruik, doch kleiner qua omvang, dan de massale social networks.

Doorgaans treedt er door meer interactie binnen een social network of community een sneeuwbaleffect op, aangezien mensen afkomen op mensen. Interactie trekt interactie aan. Als website bezoekers merken dat er veel interactie optreedt binnen een omgeving, worden ze vaak vanzelf aangestoken om ook gezellig mee te doen. Dit zijn een van de grondbeginselen van sociologie zoals we dat al jaren kennen. Deze constatering versterkt dan ook de opvatting dat social media en social networks/communities zeer direct gekoppeld kunnen worden aan het gedrag, de sociologie van de mens.

Voorbeelden

Er zijn oneindig veel social communities en sociale netwerken te vinden op internet. Doordat er op internet geen minimum aantal leden nodig zijn om een site in stand te houden (Long Tail principe) kunnen elke niche zijn eigen sociale website opzetten en overleven. Daarnaast is er ook vaak sprake van overlap tussen communities en social networks. Binnen grote sociale netwerken is het namelijk ook vrijwel altijd mogelijk een 'groep' (community) aan te maken rondom een specifiek thema.

Sociale netwerken prive:

Sociale netwerken zakelijk:

Communities:

Sociale netwerken, communities & marketing

Het principe social networking/communityvorming, het verzamelen van consumenten, is voor bedrijven erg interessant. Waar anders krijg je fysiek te zien hoe de sociale lijnen van je klanten en potentiele klanten allemaal lopen en wat er in hun omgeving allemaal voorvalt. Sociale netwerken bieden organisaties een unieke inkijk in het leven van de consument, iets wat voorheen niet mogelijk was.

Je kunt sociale netwerken en communities dus voor een groot aantal marketingdoeleinden inzetten, hieronder een aantal voorbeelden:

  • Marktonderzoek: uit de gegevens op sociale netwerken en communities kun je zeer relevante marktonderzoeksdata halen.
  • Engagement: consumenten verwachten betrokkenheid van een merk en kunnen daar binnen een sociaal netwerk of community op hun beurt weer betrokkenheid voor retourneren. Dit maakt deze kanalen dan ook zeer geschikt voor het opbouwen van langdurige waardevolle relaties met klanten.
  • Klantenservice: de consument laat op sociale platformen weten wat ze van merken en producten vindt. Dit is dus een interessant kanaal om in kaart te brengen waar extra service nodig is. Die service kan direct en publiekelijk geleverd worden op de online platformen.
  • Feedback: als je een betrokken omgeving hebt binnen sociale netwerken en communities dan kun je consumenten om feedback vragen en hun input benutten tijdens het productontwikkelings/verbeterings proces.
  • Loyalty: onderzoeken tonen aan dat klanten waar je een langdurige online relatie mee opbouwt trouwer zijn en meer besteden aan en merk. Het opbouwen van een community rondom je merk is dus zeer lucratief.

Heeft u nog vragen of wil u meer informatie? Twijfel dan niet uw vraag te stellen en contact met ons op te nemen.